Nowe autostrady za pół-darmo. Będzie kolejna fala upadłości firm budowlanych?
Oszacowano, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma zaoszczędzić nawet do 350 mln zł na kolejnych przetargach. Analitycy przekonują, że podpisywanie kontraktów przez początkujących podwykonawców bez odpowiedniej wyceny ryzyka może skończyć się kolejną falą bankructw w polskim sektorze budowlanym.
Branża jest zaszokowana ostatnimi decyzjami GDDKiA dot. kilku ostatnich kontraktów na budowę największych odcinków autostradowych. Sprawę komentuje Adrian Furgalski (Zespół Doradców Gospodarczych TOR):
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest nieprzemakalna. Nie wyciągnęła żadnych wniosków z fiaska chińskiego COVEC na autostradzie A2 i upadłości spółek budowlanych […]
Nowe inwestycje pod znakiem zapytania
Ekspert dodaje, że jednym z niezrozumiałych kontraktów są te podpisane na realizację mostu Grota-Rowieckiego na 50 % pierwotnie opracowanego kosztorysu oraz autostrady A1, który na rodzimym rynku na stosunkowo niewielkie doświadczenie. Furgalski przypomina też o zaskakującej wycenie przebudowy warszawskiej S8 (wraz z mostem Grota-Rowieckiego). Podwykonawca z Włoch zapewnia, że wywiąże się ze zobowiązania za nieco ponad 500 mln zł, przy czym szacunkowy kosztorys Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zamknął się na niespełna 1 mld zł. Warto przypomnieć, że warunki jakie postawił publiczny inwestor przed włoską spółką są wysokie: firma ma zająć się weryfikacją poprzedniego projektu i w zależności od wyników – zająć się remontem lub całkowitą przebudową mostu.
Poprzednie przetargi „utopiły” budowlankę
Z najnowszych statystyk wynika, że do tej pory upadło już ok. 230 przedsiębiorstw związanych z sektorem budowlanym, a GDDKiA wydała na spłatę podwykonawców przeszło 600 mln zł. Pomimo kiepskich doświadczeń, państwowy organ poza ceną nie bierze pod uwagę innych kryteriów, które zadecydowałyby o powodzeniu zlecanych projektów, chociaż przypomnijmy, ze polskie prawo pozwala na mierzenie okresu gwarancyjnego, branie pod uwagę kryterium jakości oraz okresu trwania budowy.
Czytaj także:
Kategoria: Giełda i inwestycje, Polska, Wiadomości
Komentarze (0)
Wypis URL | Kanał RSS dla komentarzy
Bądź pierwszy i skomentuj tę publikację.