Polacy ograniczają zakupy. Sprzedaż detaliczna wyraźnie spada
Główny Urząd Statystyczny podał, że w u lutym sprzedaż detaliczna spadła o 0,8 % i 2,6 % – odpowiednio dla ujęcia rocznego i miesięcznego. Ekonomiści prognozowali spadek na poziomie nie większym niż 0,5 %, jest gorzej niż oczekiwano.
Zdaniem ekspertów to efekt niestabilnej sytuacji na rynku pracy i nadal pogłębiającego się bezrobocia. Wielu Polaków ogranicza także swój budżet konsumpcyjny ze względu na niską płacę realną, część po prostu rezygnuje z przyjemności, a część odkłada nadwyżki finansowe na konto oszczędnościowe i lokaty.
Główna ekonomistka Polish Confederation of Private Employers Lewiatan – Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek podkreśla, że wyraźny trend spadkowy w sprzedaży detalicznej można było zaobserwować już w grudniu 2012r. – Polacy wydali mniej pieniędzy na święta niż w roku poprzednim.
[…] w lutym bieżącego roku nastąpiło załamanie sprzedaży w […] dyskontach, ale także hiper i supermarketach, które posiadają marki własne. Konsumenci coraz bardziej obawiają się o swoją przyszłość, boją się utraty pracy. Obserwują, że wielu ich znajomych już jest bez pracy – podkreśla ekspertka.
Zdaniem Starczewskiej-Krzysztoszek Polacy zaczęli ograniczać wysokość wydatków także w dyskontach paradoksalnie ze względu na niskie ceny, które motywowały ich do wypełniania koszyków zbędnymi produktami.
Osłabienie sprzedaży detalicznej ma przełożyć się na dalszy spadek PKB w ujęciu rok do roku; eksperci szacują, że także przed świętami Wielkanocnymi nie powinniśmy spodziewać się ożywienia rynkowego.
Czytaj także:
Kategoria: Gospodarka, Polska, Wiadomości
Komentarze (0)
Wypis URL | Kanał RSS dla komentarzy
Bądź pierwszy i skomentuj tę publikację.