Bankowość i finanse po polsku – jak oszczędzamy, pożyczamy i wydajemy?
Użytkownicy sieci preferują wygodę nie tylko podczas e-zakupów, ale również w bankowości – tylko co dziesiąty badany odwiedza tradycyjny oddział banku, pozostali wybierają serwis internetowy. Organizatorzy corocznego plebiscytu Złoty Bankier zbadali także jaką popularnością cieszą się karty kredytowe, aplikacje mobilne oraz inne produkty bankowe.
21 lutego po raz czwarty zostaną przyznane statuetki Złoty Bankier za najlepsze produkty bankowe w Polsce. Werdykt spoczywa w rękach internautów, którzy do 4 lutego mogą głosować na stronie plebiscytu www.ZlotyBankier.pl. W tym roku o laury walczy aż 30 instytucji.
Zanim poznamy najlepsze banki, organizatorzy plebiscytu – PayU SA i Bankier.pl – zbadali preferencje internautów dotyczące zarządzania finansami osobistymi, popularność poszczególnych produktów bankowych oraz trendy związane z pożyczaniem i oszczędzaniem pieniędzy.
Karta kredytowa chętniej wybierana przez mężczyzn
Ponad połowa przebadanych internautów posiada jedno konto w banku, przy czym dwoma dysponuje już niemal co trzeci. Czterech na dziesięciu korzysta z konta oszczędnościowego, a ponad 40 proc. z karty kredytowej. Zestawiając popularność tych ostatnich wśród respondentów można zauważyć, że odsetek internautów korzystających z plastikowego pieniądza jest wyższy w porównaniu do ogółu społeczeństwa. Według danych ZBP oraz GUS jedna karta kredytowa przypada średnio na pięciu dorosłych Polaków.
Wbrew pozorom to nie kobiety, które teoretycznie częściej wybierają się na zakupy, mają więcej kart kredytowych. Okazuje się, że w tej kategorii przodują mężczyźni. Korzystanie z plastikowego pieniądza deklaruje o 12 proc. więcej badanych przedstawicieli płci męskiej niż kobiet. Niemal co trzeci przebadany użytkownik sieci trzyma oszczędności na lokacie bankowej. Tylko 8 proc. respondentów pomnaża wolne środki w funduszu inwestycyjnym, a 7 proc. korzysta z usług maklerskich.
Internauci nie potrzebują już tradycyjnych oddziałów banku
Organizatorzy plebiscytu Złoty Bankier 2012 zbadali również popularność poszczególnych usług dostępnych w ramach bankowości mobilnej oraz wirtualnej. Niemal połowa internautów, którzy wzięli udział w badaniu, korzystała z aplikacji swojego banku za pośrednictwem smartfona lub tabletu. Spośród usług bankowych online największą popularnością cieszą się niezmiennie przelewy natychmiastowe (e-przelewy), dostępne m.in. w systemie PayU.
– Aż 64 proc. badanych przyznało, że płaci w ten sposób za zakupy w sklepach internetowych lub na platformie Allegro. Niewątpliwą zaletą e-przelewów (określanych też jako pay by linki) jest szybkość transakcji, czego nie zapewniają zwykłe przelewy wymagające ręcznego wypisywania formularza – mówi Wojciech Czajkowski, Dyrektor Zarządzający PayU SA, dostawcy płatności internetowych, który jest Organizatorem plebiscytu Złoty Bankier.
Inne usługi bankowości mobilnej oraz internetowej wciąż czekają na zaufanie. Z płatności mobilnych, np. za bilety, korzysta 13 proc. badanych internautów, a wirtualny oddział banku odwiedza 12 proc. Tylko 7 proc. korzysta z usługi geolokalizacji w telefonie, ułatwiającej znalezienie np. najbliższego bankomatu. Mniej niż co dwudziesty badany zetknął się z usługą mobilnego portfela.
Dzięki prężnie rozwijającemu się sektorowi usług bankowości mobilnej i internetowej być może już niedługo tradycyjne oddziały banków będą świeciły pustkami. Z badania wynika, że już tylko niespełna co dziesiąty ankietowany odwiedza placówkę swojego banku. Zdecydowana większość preferuje zarządzanie finansami za pośrednictwem serwisu bankowości internetowej. Z tej usługi najchętniej korzystają osoby mieszkające w miastach powyżej 500 tys. – aż 8 na 10 badanych w tej grupie. Tymczasem w odniesieniu do mieszkańców wsi wskaźnik ten wynosi 6 na 10 badanych, co może być związane z różnicami w dostępie do internetu w Polsce.
Pieniądze: co trzeci nie oszczędza, 43 proc. nie pożycza
Według badań przeprowadzonych przez organizatorów plebiscytu Złoty Bankier 2012 aż 43 proc. internautów w ogóle nie pożycza pieniędzy. Pozostali, którzy posiłkują się dodatkowym zastrzykiem gotówki, najczęściej korzystają z limitu w karcie kredytowej – postępuje tak 23 proc. z nich. Na drugim miejscu wśród najpopularniejszych form pożyczania pieniędzy znalazł się kredyt gotówkowy, a dalej zakupy na raty. Co dziesiąty uczestnik badania korzysta w razie potrzeby z pomocy finansowej rodziny lub znajomych, a tylko 2 proc. posiłkuje się tzw. kredytami-chwilówkami.
A jak oszczędzamy? Co trzeci badany deklaruje, że nie korzysta z żadnych form oszczędzania pieniędzy. Jednak z drugiej strony aż 4 na 10 ankietowanych internautów ma konto oszczędnościowe, a 27 proc. założyło lokatę terminową. Produkty strukturyzowane, będące połączeniem bezpiecznych obligacji oraz akcji lub opcji, są dużo mniej popularne, bo tylko wśród 3 proc. badanych. Najmniej osób lokuje oszczędności w obligacjach skarbowych.
W poszukiwaniu idealnego banku – co nas przekonuje?
Najważniejszym kryterium wpływającym na wybór banku, w którym internauta zakłada konto jest brak opłat za prowadzenie rachunku – potwierdzają to głosy aż 63 proc. badanych. Analiza ofert przebiega inaczej w przypadku kobiet i mężczyzn. Ci ostatni znacznie chętniej poszukują rankingów produktów bankowych w mediach ekonomicznych, podczas gdy kobiety, wybierając dla siebie konto lub inne produkty bankowe, preferują zasięgnięcie opinii u rodziny lub znajomych. Zaraz po niskich, a nawet zerowych opłatach za prowadzenie konta, istotnym czynnikiem decydującym o jego wyborze są bezprowizyjne wypłaty z bankomatów.
– Niemal co piąty badany internauta pyta o opinię znajomych, a co ósmy zwraca uwagę na dostępność usług mobilnych. 7 proc. badanych sprawdza również ofertę pod kątem dodatkowych profitów, np. programu lojalnościowego, a 6 proc. zakłada konto w tym banku, w którym i tak wzięło jż kredyt hipoteczny – wymienia Bogusław Półtorak, redaktor naczelny serwisu Bankier.pl, organizatora plebiscytu Złoty Bankier 2012.
Co ciekawe, reklamą przy wyborze produktów bankowych, np. konta, sugeruje się zaledwie 3 proc. badanych internautów. Jednak z drugiej strony dobra prasa jest istotnym kryterium wyboru aż dla 40 proc.
Badanie zostało wykonane na początku stycznia 2013 roku metodą ankiety internetowej na próbue 1 645 internautów.
Czytaj także:
Kategoria: Finanse osobiste, Polska
Komentarze (0)
Wypis URL | Kanał RSS dla komentarzy
Bądź pierwszy i skomentuj tę publikację.