Warto przeczytać Konsumujemy coraz mniej : Polacy robią coraz skromniejsze zakupy, a bez tego trudno wyobrazić sobie odbicie krajowej [...]

Banki w pogoni za depozytami Polaków

• 11 października 2012 • Komentarze (0)

Raportów udowadniających, że Polacy nie potrafią regularnie oszczędzać pieniędzy nie brakuje. Banki walczą z całych sił o depozyty swoich klientów, ale problem leży gdzie indziej. Polacy nie tyle nie potrafią odkładać swoich finansów na później, co nie mają po prostu z czego. Jakby tego było mało – banki chociaż na pozór starają się o pozyskanie dodatkowych środków, to ich oferta jest zwyczajnie dosyć kiepska.

pieniądze banknot 200 złDwa lata temu banki zaczęło obowiązywać tzw. Porozumienie Bazylejskie, które wprowadziło m.in. regulacje dotyczące poziomów wypłacalności banków, siły zabezpieczenia, poziomu kredytowania i wielu innych czynników. Banki są dziś zobowiązane także do pozyskiwania środków o możliwie najwyższym poziomie stabilności – głównie z lokat długoterminowych. Niestety te nie ciszą się dużym powodzeniem wśród polskich klientów, ponieważ na ogół nie zapewniają równie atrakcyjnego oprocentowania jak te krótkoterminowe.

Oszczędzanie długoterminowe z punktu widzenia polskiego klienta

Banki przyzwyczaiły nas do ofert lokat na krótki okres depozycyjny i przy tym atrakcyjne oprocentowania. Osoby, które rzeczywiście cenią sobie stabilny wzrost powinny sięgać po produkty 1 lub 2-letnie, co poniekąd także jest w interesie banków. Biorąc jednak pod uwagę rosnącą inflację i 19 % podatek od dochodów kapitałowych, lokaty długoterminowe nie są w stanie konkurować z tymi 3, 4-miesięcznymi.

Sytuacja w jakiej znalazł się polski sektor bankowości nie jest jednak beznadziejna, ale jeśli instytucje finansowe będą chciały na trwałe pozyskać od klientów środki, będą musiały wprowadzić nowe oferty. Oczywiście nadal znajdą się klienci, którzy zupełnie nie zwracają uwagi na oprocentowanie i są skłonni do zdeponowania pieniędzy na 1-2 %, ale ci stanowią dziś już stosunkowo niewielką grupę. O tych, którzy stawiają poprzeczkę wysoko banki będą musiały się naprawdę postarać. Zdaniem specjalistów jednym ze sposobów na skłonienie Polaków do oszczędzania mógłby być tzw. cross-seling, czyli np. całkowicie darmowe utrzymywanie swojego rachunku w banku w zamian za ściśle określoną, zdeponowaną kwotę na koncie.

Czytaj także:

Kategoria: Polska, System bankowy, Wiadomości

Komentarze (0)

Wypis URL | Kanał RSS dla komentarzy

Bądź pierwszy i skomentuj tę publikację.

Wyraź swoją opinię