Polski system edukacji to przeżytek cywilizacyjny? Testy nie uczą młodych myślenia
Analitycy biją na alarm, że polska młodzież chociaż w testach wypada dość dobrze, to ich sukces nie leży w ponadprzeciętnej zdolności przyswajania wiedzy. Samodzielne myślenie odchodzi na dalszy plan – jego miejsce zajęły testy przygotowywane „pod klucz”.
Młodzi Polacy dobrze opanowali sztukę rozwiązywania testów; przypomnijmy, że na kartach egzaminacyjnych na prawie 100 zadań, tylko kilka / kilkanaście wymagają wkładu własnego od ucznia, tzw. pytania otwarte. Warto mieć na uwadze, że w wielu wypadkach poziom testów jest uzależniony od wiedzy gimnazjalistów z konkretnego rocznika. W efekcie, jeśli egzaminatorzy uznają, że mamy do czynienia z nieco zdolniejszą grupą uczniów – zadania są trudniejsze i odwrotnie.
Czytaj też: Analitycy: „Czas to zrozumieć. Studia nie dają pracy”
Eksperci przypominają, że testy z roku na rok są układane w określony, szablonowy sposób. Coraz więcej w nich zadań, które wymagają podstawowej umiejętności wyciągania wniosków oraz analizowanie dostępnych danych, niż problemów, które uczniowie mieliby rozwiązać na podstawie własnej wiedzy.
Przypomnijmy, że z badań opracowanych przez Instytut Badań Edukacyjnych wynika, że przeszło 80 % uczniów szkół gimnazjalnych nie otrzymało ani 1 pkt. z jakiegokolwiek zadania matematycznego. To dowodzi, że większość młodych Polaków przywykła już do rozwiązywania problemów w kategoriach prawdopodobieństwa.
Czytaj także:
Kategoria: Polska, Rynek pracy, Wiadomości
Komentarze (0)
Wypis URL | Kanał RSS dla komentarzy
Bądź pierwszy i skomentuj tę publikację.