Polscy konsumenci wydadzą na świąteczne zakupy znacznie mniej od statystycznego Europejczyka
Z danych opracowanych przez Deloitte wynika, że przeciętna polska rodzina wyda na tegoroczne święta bożonarodzeniowe blisko 1300 zł. Do wypełnienia krótkiej ankiety internetowej zaproszono 784 osoby, z której wynika, że Polacy chętnie znaleźliby pod choinką kosmetyki, perfumy, literaturę lub gotówkę.
Badania potwierdzają przypuszczenia analityków – Polacy wydadzą na święta znacznie mniej niż statystyczni mieszkańcy pozostałych krajów UE. Szacuje się, że polskie rodziny wydadzą na zakupy nieco ponad 300 € przy czym średnia europejska wyniosła 591 €. Mniej od nas wydadzą prawdopodobnie tylko Holendrzy. Na znacznie większe prezenty mogą pozwolić sobie nawet Słowacy, Czesi, Hiszpanie czy Ukraińcy, a nawet pogrążeni w recesji Grecy – ci ostatni mają zrobić zakupy za ok. 400 €.
Polacy planują sfinansować zakupy świąteczne ze swojej kieszeni, przynajmniej takiego zdania jest 82 % ankietowanych, znacznie mniej, bo ok. 10 % liczy na pomoc znajomych lub banku. Zdaniem analityków to bardzo dobra prognoza, ponieważ dowodzi to naszej wysokiej odpowiedzialności i tylko niewielki odsetek będzie potrzebowało pożyczki, aby zaspokoić swoje potrzeby.
Eksperci podkreślają, że polskie rodziny wydadzą o ok. 12 % więcej pieniędzy niż w 2011r., ale badania dowodzą, że prognozowany wynik nierzadko nie potwierdza realnych wartości zakupów na jakie możemy sobie pozwolić. W ubiegłym roku Polacy deklarowali, że ich budżet świąteczny sięgnie 1,9 tys. zł, a w rzeczywistości było to tylko niecałe 1,2 tys. zł, dlatego trudno o jednoznaczne szacunki. Analitycy wierzą, że w tym roku jednak nieco realniej określiliśmy te wartości i rzeczywiście będzie stać nas na większe paczki pod choinką.
Z sondażu wynika, że Polacy liczą głównie na klasyczne paczki – większość oczekuje perfum, gotówki, książek lub kosmetyków. Chętnie widzielibyśmy także biżuterię, tablety, komputery oraz smartfony i innych sprzęt elektroniczny oraz bony zakupowe lub ubrania
Badani deklarowali, że w tym roku znacznie bardziej będą analizowali swoje budżety i większą wagę przywiązywali do ceny, chociaż nadal przeszło 50 % osób uważa, że to nie cena produktu będzie decydująca jeśli chodzi o zakup świątecznego prezentu.
Czytaj także:
Kategoria: Finanse osobiste, Wiadomości
Komentarze (0)
Wypis URL | Kanał RSS dla komentarzy
Bądź pierwszy i skomentuj tę publikację.