Warto przeczytać Konsumujemy coraz mniej : Polacy robią coraz skromniejsze zakupy, a bez tego trudno wyobrazić sobie odbicie krajowej [...]

Motywowanie pracowników w małej firmie. Co radzą eksperci?

• 14 marca 2013 • Komentarze (0)

Nawet dobrze prosperująca, świetnie zorganizowana firma, która dostarcza rynkowi odpowiednio skrojone usługi/produkty może mieć mniejsze lub większe problemy z zarządzaniem pracownikami. Warto mieć na uwadze, że nierzadko to nie wysokość pensji decyduje o dobrej kooperacji zespołu oraz jego efektywności pracy. W tej publikacji przedstawiamy kilka tzw. płaszczyzn motywacyjnych, które pozwalają pracownikom lepiej funkcjonować w małej firmie.

grupa pracowników

fot. flickr.com | aut. Victor1558

W niewielkich przedsiębiorstwach trudno o warunki pracy jakie zapewniają największe światowe korporacje. Dostępne przez cały dzień boiska do koszykówki, hamaki w biurach i stoły bilardowe są na ogół znane tylko z inspirujących publikacji na temat działalności takich firm jak: Facebook, Google czy Apple.

Tak rozbudowany system wynagradzania pracownikom twórczej pracy nie jest na ogół możliwy do wdrożenia w firmie, na którą skała się kilku pracowników i właściciel. Na co może pozwolić sobie mały przedsiębiorca?

1. Dodatkowe narzędzia pracy

W ogłoszeniach o pracę coraz częściej można spotkać się z informacją, że firma gwarantuje dostęp do dodatkowych narzędzi pracy w celach służbowych. Warto mieć jednak na uwadze, że zniesienie tych ograniczeń i przyzwolenie pracownikowi na korzystanie np. ze służbowego telefonu także w zakresie prywatnym może mieć znaczący wpływ na jego motywację.

Smartfon / telefon komórkowy – przydzielenie pracownikowi telefonu komórkowego nie musi wiązać się z utratą kontroli nad kosztami. Warto np. określić limit połączeń w abonamencie jaki przekazujemy pracownikowi – rozumiemy przez to ustalenie takiego limitu, który pozwoli na załatwienie wszystkich niezbędnych formalności związanych z pracą i pokrycie drobnych potrzeb prywatnych. Oczywiście po przekroczeniu określonego progu, pracownik powinien różnicę uzupełnić już w własnej kieszeni.

Netbook/netbook – dobre i dziś już stosunkowo niedrogie narzędzie pracy, które jest skutecznym udogodnieniem przy realizacji poleceń służbowych. Umożliwienie posługiwania się laptopem poza godzinami pracy jest dobrym pomysłem pod zastrzeżeniem, że na takim urządzeniu pracownik nie może instalować oprogramowania pochodzącego z nieznanych/nielegalnych źródeł (lub względnie darmowych aplikacji, z których nie można jednak korzystać w celach komercyjnych).

Auto (dla średnich firm) – korzystanie z samochodu służbowego jest na ogół domeną handlowców. Decyzja o udostępnieniu firmowego auta w celach prywatnych powinno być także obwarowane pewnymi warunkami, tj. limity paliwa na przejazdy prywatne i/lub dzielenie się kosztami potencjalnych napraw.

2. Polepszenie warunków pracy

Dobrą motywacją dla pracownika może być inwestycja w jego kompetencje zawodowe lub organizowanie mu wolnego czasu. Niekiedy cenniejszą nagrodą od karnetu na siłownię czy basen będzie np. wysłanie go na branżowa konferencję lub szkolenie.

Program konferencyjny/szkolenie – szkolenia oraz spotkania branżowe to świetna forma nagrody dla ambitnych pracowników, którzy chcą się rozwijać. Poza tym to także dobry sposób na rozszerzanie kompetencji całej załogi i nierzadko także poprawę relacji w grupie (na ogół znacznie lepsza propozycja od tzw. wyjazdów integracyjnych, podczas których pracownicy i tak nie czują się komfortowo).

Krótszy dzień pracy lud dodatkowy urlop – nieczęsto stosowany, ale skuteczny sposób na wynagradzanie najlepszych. Za np. dobrze zrealizowane zlecenie warto przydzielić pracownikowi krótszy dzień lub tydzień pracy. W ten sposób właściciel może docenić wkład pracownika w rozwój firmy.

Umożliwienie pracy zdalnej – w wielu firmach część zadań można być wykonywać zdalnie. Decyzja o umożliwieniu pracownikowi realizowania zadań służbowych z domu powinna być jednak dobrze przemyślana, szczególnie w kwestii oceny wywiązywania się z obowiązków. To dobre posunięcie w przypadku, kiedy pracownik musi np. tymczasowo zaopiekować się dzieckiem, a nie chce korzystać z prawa do urlopu.

3. Zapewnienie pracownikowi świadczeń

Bodźcem, który poprawi komfort pracy może być także opłacanie świadczeń na życie i/lub ubezpieczenia medycznego – to jeden z niedocenianych przez konkurencję pomysłów.

Ubezpieczenie na życie – daje poczucie bezpieczeństwa, że w razie nagłego zdarzenia pracownik nie będzie musiał martwić się o sfinansowanie np. specjalistycznych badań.

Opieka zdrowotna – podstawowy pakiet kosztuje już od kilkudziesięciu złotych, a fachowa opieka medyczna to nie tylko uśmiech na twarzy pracownika, ale i mniej czasu straconego m.in. na zwolnieniach lekarskich.

4. Prezenty okolicznościowe

Voucher na zakupy – bony można podarować na okazję świąt lub z okazji np. urodzin pracownika. Na rynku dostępnych jest wiele tzw. kart prezentowych, a w tym m.in. w sieciach Empik i Rossman.

Karnety do kina/basen – z góry opłacane karnety na kino, teatr czy basen powinny być mimo wszystko dostosowane do możliwości i zainteresowań pracowników. Warto przemyśleć zakupy i nie zmuszać nikogo np. do chodzenia na siłownię.

Karty pre-paid – ciekawa propozycja na urozmaicenie gestu w stronę pracownika w postaci raz doładowanej tzw. karty kredytowej – np. 50 lub 100 zł. Po wykorzystaniu środków, karta traci ważność. Można pokusić się także o karty, które można regularnie np. doładowywać, chociaż w tym przypadku należy liczyć się ze stosunkowo wysokimi miesięcznymi kosztami utrzymania tego typu formy nagradzania.

VN:F [1.9.22_1171]
Ocena: 5.0/5 (2 ocen)
Motywowanie pracowników w małej firmie. Co radzą eksperci?, 5.0 out of 5 based on 2 ratings

Czytaj także:

Moje-finanse.pl na Facebooku

 

Kategoria: Giełda i inwestycje

Komentarze (0)

Wypis URL | Kanał RSS dla komentarzy

Bądź pierwszy i skomentuj tę publikację.

Wyraź swoją opinię