Warto przeczytać Konsumujemy coraz mniej : Polacy robią coraz skromniejsze zakupy, a bez tego trudno wyobrazić sobie odbicie krajowej [...]

Analitycy: Handel wyłącznie w strefie euro zabija potencjał gospodarczy Polski

• 3 maja 2013 • Komentarze (0)

Eksperci Credit Agricole i Coface uważają, że uzależnienie od handlu wyłącznie w strefie euro jest jednym z czynników, który uniemożliwia dynamicznie rozwijać się krajowej gospodarce. Szansą dla polskich przedsiębiorstw byłoby włączenie do szlaków eksportowych rosnących w tempie 7 % rocznie rynków azjatyckich.

chińska gospodarka

fot. flickr.com | aut. SpecialKRB

Dyrektor oceny ryzyka w firmie Coface, tj. Marcin Siwa podkreśla, że nie ma sygnałów, aby polska gospodarka miała nagle ruszyć z miejsca. Do tego potrzebowalibyśmy wyraźnej poprawy konsumpcji indywidualnej, ale Polacy w kryzysie przywykli co zaciskania pasa i chociaż na tle Europy nie są zbytnio zadłużeni, to na zakupy wydają coraz mniej.

  • Czytaj też: Konsumpcja indywidualna spada – Polacy robią coraz skromniejsze zakupy, a bez tego trudno wyobrazić sobie odbicie krajowej gospodarki od dna.

Szansą dla polskich firm wydaje się być oszukiwanie nowych rynków zbytu. Analitycy podkreślają, że największe pokłady nadziei przedsiębiorstwa powinny pokładać w segmentach wschodzących, chociaż też nie wszystkich – te, które bezpośrednio współpracują z Europą nie są już tak atrakcyjne jak np. rynki azjatyckie.

Trudno mówić o ekspansji polskich biznesów na wschodzie, tam na razie jeszcze nie jesteśmy obecni. Eksperci przekonują, że w zestawieniach największych odbiorców polskich produktów i usług eksportowych trudno odnaleźć azjatyckich partnerów.

Główny ekonomista Credit Agricol uważa jednak, że polscy eksporterzy są gotowi do rozszerzania swojej działalności, ale nie wszędzie:

[…] następuje relokacja eksportu, ale nie duża i dot. głównie rynków wschodnich. Nie widać ożywienia wymiany handlowej z Azją – podkreśla Jakub Borowski.

Zdaniem ekonomisty – Dariusza Kowalczyka, wejście polskich przedsiębiorstw na rynek wschodni jest utrudnione, ponieważ tamci klienci są wierni markom, które już znają. Jednocześnie uważa jednak, że są branże, w których nadal można odnaleźć duży potencjał; Kowalczyk wskazuje m.in. na alkohol oraz sektor spożywczy.

Czytaj także:

Kategoria: Gospodarka, Polska, Wiadomości

Komentarze (0)

Wypis URL | Kanał RSS dla komentarzy

Bądź pierwszy i skomentuj tę publikację.

Wyraź swoją opinię